Tuesday, 8 January 2019

KONSEP 'AL ADALAH' (KEADILAN)



Maksud Al-‘Adalah ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Menurut Al-Mawardi ia juga bermaksud bercakap benar,jelas kejujuran, menjauhi haram, memelihara diri dari melakukan dosa atau bersubhat dengannya.

Dalil yang mengatakan tentang Al-‘Adalah, firman Allah s.w.t yang bermaksud : “ sesungguhnya Allah s.w.t menyuruh kamu berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat… ( Surah Al-Nahl:90 ).
Keadilan boleh dilaksanakan di dalam perkara seperti berikut :

I. Membuat Sesuatu Keputusan
Sebelum membuat keputusan berkaitan dengan dengan sesuatu perkata kita seharusnya melihat dari pelbagai sudut sebelum membuat keputusan tersebut. Ini bagi mengelakkan sesuatu keputusan yang akan menyebabkan kita menyesalinya.

II. Pengucapan.
Keadilan dalam pengucapan bermaksud kita menyampaikan sesuatu perkara kepada golongan-golongan tertentu mengikut kemampuan penerimaan mereka.

III. Keadilan terhadap Allah s.w.t
Kita tidak boleh syirik kepada Allah s.w.t iaitu dengan mengakui kewujudan tuhan lain selain Allah s.w.t. Dosa syirik adalah dosa yang paling besar dan tidak diampuni oleh Allah s.w.t.


IV. Timbangan dan ukuran.
Sesuatu perniaga yang melibatkan timbangan atau ukuran hendaklah menjauhi daripada penyelewengan terhadap nilai timbangan dan ukuran.

V. Urusan Persendirian

VI. Pengurusan Harta.
Khususnya dalam pemeliharaan harta anak yatim piatu, kita dilarang sama sekali daripada mengunakan harta mereka sehingga mereka meningkat dewasa.

Selain itu Keadilan juga hendaklah dilakukan dilaksanakan dalam urusan penghukuman dan terhadap mereka yang tidak sependapat dengan kita.

Bentuk-bentuk Keadilan

Keadilan terbahagi kepada beberapa bentuk yang perlu kita fahami, berikut adalah bentuk-bentuk keadilan :

I. Keadilan Dalam Bentuk Bersamaan
Sesebuah organisasi hendak melaksanakan keadilan dalam bentuk bersamaan seperti mendapat bonus tahunan, hak bercuti dan sebagainya.

II. Keadilan Dalam bentuk Berbeza
Apa yang dimaksudkan denga keadilan dalam berbentuk berbeza ialah setiap semua berhak untuk diberi gaji oleh majikan mereka, tetapi terdapat perbezaan dalan jumlah gaji yang diberikan oleh majikan berdasakan kelulusan yang diperolehi dan tanggungjawab yang diberi.

III. Keadilan Dalam bentuk Hak Istimewa
Hak istimewa yang diberikan kapada individu yang tertentu berdasarkan sumbangannya kepada organisasi.


Al-Ubudiyyah ( Pengabdian diri ).
Al-Ubudiyyah bermaksud kita mengabdikan diri hanya kepada Allah s.w.t. Segala ibadah yang kita lakukan adalah hanya untuk Allah s.w.t. manakala konsep Al-Ubudiyyah dalam organisasi pula bermaksud kita hendaklah melakukan sesuatu kerja secara bersungguh di institusi yang mengambil kita sebagai pekerja.

Dalil yang berkaitan dalam konsep Ubudiyyah, firman Allah s.w.t yang bermaksud : “ Dan ingatlah, aku tidak mencipta jin dan manusia melaikan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaKu’ ( Ad-Dzariyyat: 56 )

Al-Hurriyyah ( Kebebasan ).
Kebebasan bermaksud keupayaan untuk memilih melakukan sesuatu perkara disamping mengikut undang-undag yang telah ditetapkan. Seseorang individu itu diberi hak untuk beragama, berfikir, bersuara, mencari harta dan sebagainya mengikut batasan yang di perkuatkuasakan.

Dalil yang berkatan Al-Hurriyyah, firman Allah s.w.t yang bermaksud : “ Tiada paksaan dalam beragama “ ( Al-Baqoroh:265 )

Prinsip Kebebasan ini terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu:

1) Kebebasan beragama.
Kebebasan beragama bermaksud agama Islam tidak memaksa seseorang untuk menganutinya, sebaliknya terpulang kepada individu tersebut. Tetapi andaikan kita telah memeluk Islam maka wajib kita mengikut garispanduan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t dan tidak dibenarkan keluar dari agama Islam.

2) Kebebasan Diri.
Kebebasan diri bermaksud seseorang itu berhak melakukan perkara-perkara yang disukai olehnya sama ada cara pemakaiannya, cara hidupnya. Selagi mana kesukaan itu tidak melanggar undang-undang agama atau pun Negara maka individu tersebut bebas melakukannya.

3) Kebebasan Bersuara dan Mengeluarkan Pendapat.
Seseorang individu berhak untuk bercakap atau mengeluarkan pendapatnya. Sama ada pendapatnya akan diterima atau tidak terpulang kepada dpendengar. Namun begitu jika kata-katanya boleh menimbulkan keadaan huru hara disesebuah Negara, maka kebebasan tersebut mungkin terhalang.


4) Kebebasan Bergerak dan tiada pembatasan untuk bergerak.
Seseorang itu berhak bergerak kemana-mana sama ada bertujuan untuk bercuti , sambung belajar , berniaga atau sebagainya. Namun begitu jika tujuan bergerak untuk melakukan kejahatan adalah dilarang.

5) Kebebasan Mencari dan Memiliki Harta.
Islam sama sekali tidak menghalang untuk mencari harta, malah Islam mengalakkan umatnya supaya bekerja sehingga mampu mengeluarkan zakat bagi membantu orang-orang miskin.


No comments:

Post a Comment

NAMA PENSYARAH : NURUL FUADDI BINTI SULAIMAN NO KUMPULAN : KUMPULAN 5 KELAS : DLS 2C KONSEP 'AL ADALAH' (KEADILAN) DAL...